פסלים מתרבויות שונות

לימודי אנתרופולוגיה

תרבויות אנושיות שונות ברחבי העולם תמיד ריתקו אותך? ייתכן מאוד שלימודי אנתרופולוגיה הם בדיוק מה שחיפשת. זהו אחד התחומים המרתקים ביותר בתחום מדעי החברה ומאפשר לך לצלול אל עומק התרבות האנושית. האנתרופולוגיה (לימודי האדם, מיוונית: אנתרופו  = אדם, לוגיה = ידע, לימוד) עוסקת בכלל ההיבטים שיוצרים חברה אנושית, מההיבטים הביולוגיים ועד לתחום השפה, התרבות והדת.

מה לומדים בתואר באנתרופולוגיה?

האדם הוא יצור מורכב ומטבע הדברים, גם האופן בו מתפתחת חברה טומן בחובו שלל היבטים. כתוצאה מכך, גם לימודי האנתרופולוגיה כוללים גופי ידע רבים ונרחבים. במהלך הלימודים נתוודע לשלל תיאוריות סוציולוגיות, נרכוש ידע במדעי ההתנהגות והחברה ונכיר מושגי יסוד בתרבות האנושית – מרעיונות רוחניים ודתיים ועד ליצירות מופת בתחום האמנות הפלסטית, השירה והמוסיקה מכל רחבי העולם. גוף הידע התיאורטי הנרחב יאפשר לנו להתבונן בתרבויות שונות ממגוון היבטים ולזהות את המכנה המשותף בין בני אדם בכל רחבי העולם.

מטרתו המרכזית של חקר האדם היא להבין התנהגויות ותופעות חברתיות שונות בקרב בני אדם ולספק להן הסברים. זוהי הזדמנות מרתקת ללמוד כמה דרכים ישנן לחוות את החיים וכיצד חברות שונות תופסות ערכים רבים בדרכים נבדלות מאוד זו מזו. ההיכרות הנרחבת הזו יכולה ללמד אותנו לא מעט גם על החברה שלנו. תובנות אלו משמשות חוקרי תרבות וחברה לפיתוח תיאוריות, להעמקת והרחבת ההגדרה "מיהו האדם" ולהבין את חוויית המציאות שלנו במובן המקיף ביותר שלה.

מטקסים ייחודיים של תרבויות אקזוטיות ועד הנורמות הטריוויאליות ביותר שלנו בחברה המערבית, הסטודנטים נפגשים עם מגוון דפוסים של התנהגות האדם כפרט וכחברה ומזהים את האופן בו הם באים לידי ביטוי בהקשרים נרחבים ועל פני שלל תרבויות. בין השאר, כוללים הלימודים:

  • תיאוריות מרכזיות בתחום הסוציולוגיה
  • אנתרופולוגיה בהקשר הפוליטי
  • לימודי חינוך ואנתרופולוגיה של החינוך
  • יסודות החברה הישראלית והפלסטינית
  • תיאוריות אנתרופולוגיות
  • תרבות דרום מזרח אסיה
  • תרבות אפריקה
  • ילדות והתבגרות בראי התרבות
  • תולדות האמנות
  • שיטות מחקר מרכזיות בתחום מדעי החברה

באילו מסגרות נוכל ללמוד אנתרופולוגיה?

רוב האוניברסיטאות והמכללות בארץ מציעות מסלול ללימוד סוציולוגיה ואנתרופולוגיה. ברוב המקרים, נלמד תחום האנתרופולוגיה במסגרת דו חוגית בפקולטה למדעי החברה ומשולב עם לימודים נוספים. ברוב המקרים, עם לימודי היסטוריה או סוציולוגיה. לאחר השלמת התואר הראשון, ככל שנרצה להעמיק עוד יותר בעולם חקר האדם, נוכל להמשיך לתואר שני בלימודי תרבות, באנתרופולוגיה של החינוך או להתמחות בחקר אנתרופולוגי של תרבויות ייחודיות ברחבי העולם.

עם תום הלימודים, נוכל להשתלב במכוני מחקר, לעבוד בהוראה בתחום מדעי החברה ואם נרצה בכך, אפילו להמשיך באקדמיה ולהעמיק חקר בתחום אותו למדנו. בין אם הידע שלנו ישמש לנו השראה ויביא עמו שאר רוח לכל תחום בו נשתלב ובין אם נמשיך לחקור את התחום לאורך כל ימי חיינו, מדובר ללא ספק בתחום המביא עמו ערך מוסף לכל מקום אליו נפנה.