עובדת סוציאלית יושבת עם משפחה

עבודה סוציאלית

אם גם עבורך עשייה חברתית וסיוע לאוכלוסיות מוחלשות מהווה תחושת שליחות, יש לך הזדמנות לעבור הכשרה מקצועית מקיפה ולעסוק בתחום המוקדש כולו לרווחת הציבור ולחיזוק הקהילה. עובדים סוציאליים משתלבים במגוון מערכות בתחום הרווחה, החינוך, התעסוקה והאכיפה של המדינה ועובדים עם אוכלוסיות צעירות ומבוגרות כאחד. על אף שמדובר בתפקיד מספק מאוד, פעמים רבות הוא עשוי להיות שוחק ביותר. לאלו מאיתנו שהעבודה עם קהילות מוחלשות ממלאת אותם במשמעות, מסלול לימודי עבודה סוציאלית עשוי להיות הנתיב האידיאלי לסלול בו את העתיד.

מה לומדים בעבודה סוציאלית?

לימודי התואר נמשכים לרוב שלוש שנים ובהם נעבור הכשרה כיצד לטפל בפרטים ובמשפחות הנתונים למצוקות שונות כמו עוני ואבטלה, קשיי קליטה, אלימות במשפחה, שיקום מסמים ומחיי פשע או המתמודדים עם לקויות פיזיות, קוגניטיביות או נפשיות. המענה של העובד הסוציאלי בא לידי ביטוי הן על ידי סיוע כלכלי מטעם מוסדות הרווחה, הן בשילוב במסגרות משקמות ומקדמות והן בייעוד פתרונות בירוקרטיים ומנהליים שמאפשרים לפרט לשנות את מצבו. במובן הזה, עבודה סוציאלית היא כלי חשוב ביותר למוביליות חברתית ולבניית קהילות חזקות יותר.

לרוב, העבודה מתנהלת מול אוכלוסיות קשות יום וסביר להניח שיהיה עלינו להתמודד עם מצבי קצה שאינם פשוטים כלל. כדי לעמוד במשימה היטב, יהיה עלינו לגייס את מרב הרגישות וההכלה ולקבל הדרכה שתאפשר לנו לעבד את התחושות ולחשוב ביחד על הצעדים הנכונים ביותר, כדי שנוכל לבצע את תפקידנו נאמנה. לכן, לצד ההכשרה המקצועית והעיונית, חשוב שנקדיש זמן ומאמצים לסגל מיומנויות רגשיות שיאפשרו לנו לעבוד לאורך שנים באופן יעיל.

במהלך הלימודים, נלמדות מגוון תיאוריות חברתיות והכשרה עיונית בתחום הסוציולוגיה, הפסיכולוגיה והיכרות עם מוסדות הרווחה השונים. לצד הלימודים העיוניים בתחום מדעי הרוח והחברה, נעשית הכשרה מעשית מקיפה במגוון תחומים על מנת להתנסות בעבודה עם אוכלוסיות, ניהול הקשר עם מוסדות המדינה הרלוונטיים וכלל התהליכים הבירוקרטיים הכוללים את עבודתו של העובד הסוציאלי.

השתלבות במעגל העבודה לאחר הלימודים

לאחר השלמת תואר ראשון בעבודה סוציאלית, נוכל להשתלב בתפקידים רבים ומאתגרים לאורך כל אפיקי הרווחה והשיקום שמציעה המדינה לפרטים ולקהילות בה. עובדים סוציאליים משתלבים בבתי חולים, בתי אבות, במתנ"סים ומרכזי הרווחה של הרשויות המקומיות, במסגרות שיקומיות למתמודדי נפש ונגמלים מסמים ובמתקני כליאה ושיקום של שירות בתי הסוהר.

גם בתחום החינוך והטיפול, יכולים עובדים סוציאליים להשתלב ולעשות עבודה טיפולית וחינוכית משמעותית בבתי ספר ובמסגרות חיצוניות רבות ומגוונות. לאלו מאיתנו שירצו להמשיך ולהתמחות בתחום, תמיד ניתן לעשות תואר שני בעבודה סוציאלית קלינית ולהמשיך להעמיק ולהתמקצע בתחומי הטיפול.

בסופו של יום, מדובר בעבודה מלאת משמעות שמאפשרת לך לתרום לשינוי משמעותי בחיי בני אדם מדי יום ביומו. על אף שמעמדם של העובדים הסוציאליים בישראל אינו מהמזהירים, לתחושת הסיפוק וההישגיות שמתקבלת במהלך העבודה, קשה להצמיד תג מחיר.