ילד מצייר

לימודי הוראה וחינוך לגיל הרך

תחום ההוראה הוא ללא ספק תחום מאתגר, אך ככל שהוא מאתגר, כך הוא טומן בחובו גם סיפוק רב. יש משהו מאוד מתגמל בלראות כיצד התלמידים שלנו מתפתחים ומתעצבים עם השנים, רוכשים ידע, מתבגרים ונעשים למי שהם. לאורך השלבים הקריטיים ביותר של ההתפתחות שלהם, אנו, אנשי החינוך, מהווים גורם משמעותי בחייהם והבחירות שנעשה בנקודות שונות במהלך עבודתנו עמם, עשוי לקבוע במידה לא מבוטלת את עתידם. זוהי משימה בעלת חשיבות לאין ערוך.

מבין כלל תחומי ההוראה, אין כל ספק כי אנשי החינוך לגיל הרך נפגשים עם התלמידים בשלב הראשוני ביותר. אלו הגננות, הגננים, המורות והמורים מגילאי הגן ועד כיתות היסודי הנמוכות, שמספקים הכוונה בשנים הראשונות של הילדים במערכת החינוך. כדי לעמוד במשימה הזו על הצד הטוב ביותר, נדרשת לצד המחויבות ואהבת המקצוע גם הכשרה מקיפה ומעמיקה.

מה כוללים לימודי הוראה וחינוך לגיל הרך?

על מנת לקבל הכשרה בגננות או בהוראת הכיתות הנמוכות, יהיה עלינו להשלים תואר ראשון בתחום לבחירתנו ולשלב בהם תעודת הוראה. לרוב, לימודי תעודת ההוראה יחולו במקביל לשנה ג' של התואר הראשון ויימשכו לשנה רביעית. לימודי תעודת ההוראה יכללו שלל קורסים עיוניים ובנוסף, תוכנית פרקטיקה בהוראה במוסד חינוכי. בישראל קיימות שלל מכללות ייעודיות לחינוך המציעות מסלולים ייחודיים ומרתקים ובנוסף, התוכנית זמינה בכל האוניברסיטאות בישראל. עם סיום הלימודים, תוכנית ההכשרה והסטאז', נזכה לתעודת ההוראה ונוכל לעסוק בהוראת גנים וכיתות א'-ב'.

מה נלמד בתוכנית ההכשרה?

תוכנית ההכשרה למורים לגיל הרך מורכבת מתחומים רבים ומגוונים – מלימודי מורשת ישראל ויהדות ועד לפסיכולוגיה ופיזיולוגיה התפתחותית ומחשבת החינוך. על מנת לספק לילדים עולמות ידע עשירים ומגוונים, נתוודע לשלל תכני ספרות לילדים, משחקים ושיטות לימוד המקדמים פיתוח כישורים ומיומנויות על פי גיל הילדים. בנוסף, נרכוש את הידע התיאורטי ונתנסה בתחומי ההוראה הנלמדים בשכבות גיל אלו כמו פעולות חשבון בסיסיות באוריינטציה לילדים, תחומי ידע מעולם הטבע, תנועה וקצב ועוד תחומים רבים אחרים.

באילו מסגרות ניתן להשתלב עם הכשרת חינוך לגיל הרך?

אנשי חינוך לגיל הרך יוכלו לעסוק כגננים, מטפלים או מורים לכיתות הנמוכות בפעוטונים, גנים, מעונות יום ובתי ספר. מאחר וההתערבות של איש החינוך היא בשלב כה קריטי וראשוני, האחריות המוטלת על כתפיו היא רבה. הילדים מגיעים אל המסגרת החינוכית הראשונה בחייהם ולמדים בה כיצד להתנהל מול האחר, להישמע לכללים ובו זמנית, מקבלים את ההזדמנות להביא לידי ביטוי את מי שהם ואת היכולות שלהם.

לכן, במסגרת עיסוקו של איש החינוך, יהיה עליו להתנהל במספר כובעים. עליו להיות גורם מכווין, מקור לידע ולסמכות ובו זמנית להצטייד בהכלה ובמיומנויות רגשיות נרחבות. הערנות של איש החינוך לגיל הרך לבעיות העולות בתחום ההתנהגותי או ההתפתחותי והרגישות הרבה בשילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים היא בעלת משמעות רבה ותאפשר לילדים להשתלב באופן יעיל במסגרות החינוכיות הגבוהות יותר בהמשך חייהם.