ילד כותב על דף

חינוך מיוחד

ישנן נישות רבות בהן ניתן להשתלב במקצועות ההוראה והחינוך. בעוד שחלקנו נחנך כיתה ונלווה אותה במשך שנים עד היציאה לחיים הבוגרים, חלקנו נמצא את עצמנו יותר כמורים מקצועיים שיזכו להכשיר, לאתגר ולרתק מאות תלמידים במשך הקריירה שלהם. תחומי הלימוד הם רבים ומגוונים ומאפשרים לכישרונות שלנו לבוא לידי ביטוי באינספור דרכים. עם זאת, כשזה מגיע לחינוך מיוחד, תפקיד המורה מקבל חשיבות יתרה.

כעשירית מהילדים ובני הנוער בגיל בית ספר בישראל מאובחנים עם צרכים מיוחדים. תחום החינוך המיוחד חולש על טווח רחב של צרכים מיוחדים מסוג זה – החל בהפרעות קשב ולקויות למידה ועד להפרעות קוגניטיביות או תקשורת. כמורים לחינוך מיוחד, מוטלת עלינו אחריות ראשונה במעלה – ליצור עבורם סביבה נגישה ומאפשרת למידה. העבודה מורכבת ומאתגרת לא פעם, אך היא גם עשויה למלא אותנו במשמעות ולהיות מתגמלת ביותר.

קיימים מספר מסלולי לימוד חינוך מיוחד

אם נבחר להתמחות בחינוך מיוחד במסגרת לימודי התואר בחינוך או הוראה, יהיה עלינו לבחור אחד מהמסלולים הבאים:

  • חינוך מיוחד לגילאי גן – מסלול המספק הכשרה לעבודה עם הגיל הרך ובסופו נקבל תעודת הוראה שתאפשר לנו לעסוק בגננות בגן מיוחד או משלב.
  • חינוך מיוחד לגילאי 6-21 – מסלול לעבודה עם תלמידי בית ספר שבסופו נקבל תעודת הוראה ונוכל ללמד בכיתות במוסדות מיוחדים או בכיתות משלבות בבתי ספר רגילים. גם כאן, נבחר לאורך הלימודים במסלול ההכשרה הממוקד שלנו, בין אם לבתי ספר יסודיים או העל יסודיים.

בכל אחד מהמסלולים שנבחר, ישולבו לימודים עיוניים ותיאורטיים לצד התנסות פרקטית במוסדות לימוד שונים בארץ בליווי צוות פדגוגי מקצועי.

תחומי התמחות במסלול הלימודים

כאמור, הצרכים המיוחדים של תלמידי בית הספר הם רבים ומגוונים וכדי לייעד עבורם את הפתרון המתאים ביותר, נוכל לבחור בתחום התמחות ממוקד שיספק לנו הכשרה בעבודה עם אוכלוסיות מיוחדות מסוימות.

  • בהתמחות בהוראת לקויי שמיעה ושפה, למשל, נקבל הכשרה בעבודה עם תלמידי המתמודדים עם לקויות אלו וכיצד לשלבן במסגרת הלימודים באופן יעיל, לרבות היכרות עם שפת הסימנים ועל העזרים השונים הנדרשים להתערבות יעילה של המורה בתהליך הלימוד.
  • בהתמחות ללקויי למידה, נלמד על טכניקות נפוצות ויעילות להתאמת החומר הנלמד ותהליך הלמידה לתלמידים בעלי מגוון לקויות למידה כמו דיסלקציה, דיסקלקוליה או הפרעות קשב וריכוז ונטפח סביבה מאפשרת.
  • בהתמחות להוראת ילדים בעלי נכות התפתחותית, נעבור הכשרה מקיפה בעבודה עם ילדים בעלי מגבלה קוגניטיבית קשה או המאובחנים עם לקויות תקשורת על הספקטרום האוטיסטי.

ניתן להשתלב במגוון מסגרות

האפשרויות הן רבות ומגוונות לאחר סיום הלימודים. נוכל להשתלב כמורים בבתי ספר לחינוך מיוחד או לעבוד כמשלבים במסגרות רגילות. בנוסף, קיימות לא מעט מסגרות פרטיות המסייעות לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים לסגל מיומנויות למידה. בכל מסלול שבו נבחר, זוהי הרגישות, האמפתיה והיצירתיות שלנו שתוכל לעשות הבדל משמעותי עבור תלמידים רבים בישראל.