תא כלא

עורך דין פלילי

במסגרת לימודי המשפטים, תחומי העיסוק הם רחבים ומגוונים ומאפשרים לעורכי הדין לעתיד לגעת בנושאים רבים כדי להרחיב את אופקיהם. עם זאת, בשלב כזה או אחר, יידרש מאיתנו להחליט לאיזה כיוון אנו מעוניינים לקחת את ההתמחות המקצועית שלנו. התמקדות בתחום משפטי מסוים מאפשרת לנו להפוך לאנשי מקצוע טובים יותר ולספק מענה מדויק יותר ללקוחותינו.

אחד מהתחומים הפופולריים ביותר בהם בוחרים הסטודנטים הוא המשפט הפלילי. במובנים רבים, עורך דין פלילי הוא הדימוי הראשון שעולה בראשנו כשאנו מדמיינים את תחום המשפטים. במסגרת ההתמחות יידרש מהסטודנט לגלות בקיאות בסוגיות רבות בסדר הדין הפלילי ולהכיר את ההליך על בוריו. בסיום ההתמחות, וככל שעברת את מבחני הלשכה, יהיה באפשרותך לייצג לקוחות.

תפקידי עורך דין פלילי

על מנת לשמור על הסדר החברתי, מחילות רשויות האכיפה והשיפוט את סדר הדין הפלילי הכולל את סך סמכויות המדינה להגביל במסגרת החוק את פעולותיו וחירויותיו של אדם המבצע עבירות פליליות כאלו ואחרות. על מנת לאזן בין רצון המדינה לשמור על הסדר ובין זכויות האדם והפרט של חשודים ונאשמים, זכאי כל אדם החשוד או מואשם בעבירה פלילית לייצוג משפטי. במובן הזה, עורכי דין פליליים מקיימים ערך דמוקרטי ראשון במעלה. כעו"ד פלילי, נקודות ההתערבות שלך הם רבות ומתפרסות לאורך כל ההליך הפלילי:

  • יהיה באפשרותך להכין חשודים לקראת חקירה במשטרה על מנת שלא יפלילו את עצמם.
  • לייצג חשודים בהליכים מקדמיים על מנת להציג טיעונים לחפותם.
  • גם אם יוגש כתב אישום, ללוות אותם בניהול ההוכחות, בהצגת נסיבות מקלות או בכינון עסקאות טיעון עם הפרקליטות על מנת להקל בעונש.

מה יש ללמוד כדי להפוך לעורך דין פלילי?

בלימודי המשפטים, כאמור, התחומים מגוונים. עם זאת, כדי לעסוק במשפט הפלילי, עלינו לגלות בקיאות רבה במספר תחומים מרכזיים:

  • דיני מעצר – על סמכויות הרשויות וזכויות החשוד בהליכי מעצר.
  • דיני ראיות – מה ייחשב כראיה קבילה ובאילו תנאים ראיות נפסלות.
  • סוגיות בענישה ובהליך הפלילי.
  • היכרות מעמיקה עם זכויות החשודים והנאשמים בסדר הדין הפלילי – הזכות לאי הפללה עצמית, זכות השתיקה, חופש התנועה והביטוי וגבולותיו.
  • טווח רחב של סוגיות ערכיות בסדר הדין הפלילי.

סיימתי את לימודי המשפטים – מה עכשיו?

במסגרת לימודי התואר במשפטים, יהיה עליך לעבור במקביל שנת התמחות. משרדי עורכי דין רבים מציעים למתמחים לעבור הכשרה במסגרת הפעילות שלהם ולקבל ליווי מעורך דין פלילי בעל ניסיון רב שנים לאורך ההתמחות. עם השלמת ההתמחות, יהיה באפשרותך לגשת למבחני הלשכה ואם קיבלת את ציון ה"עובר" המיוחל – ניתן להתחיל לנצל את הרישיון החדש שלך ולייצג לקוחות. עורכי דין פליליים רבים בוחרים להתחיל את הקריירה בסנגוריה הציבורית על מנת לצבור ניסיון בתחומים רבים של המשפט הפלילי, אך ייתכן מאוד שגם בתקופת ההתמחות שלך במשרדים פרטיים, ייפתחו בפניך לא מעט דלתות.