עורך דין זכויות אדם

סוגיית כבוד האדם מקבלת מקום מרכזי מאי פעם בשיח הפוליטי והמשפטי. ככל שאתגרי החברה המודרנית נעשים מורכבים יותר והדין הבינלאומי זוכה לנוכחות ניכרת יותר בקרב המדינות המפותחות, כך נדרשים עורכי דין המתמחים בתחום זכויות האדם לשלל משימות. העולם נעשה קטן מאי פעם ומדינות מוצאות עצמן קולטות מהגרי עבודה ממדינות זרות, פליטים מאזורי מלחמה. בנוסף, המודעות לצרכיהן של קבוצות באוכלוסייה – ממיעוטים ועד לשלל קבוצות מוחלשות – גבוהה מתמיד. לימודי משפטים עם התמחות  בזכויות אדם בונים לך מסלול קריירה מרתק, מאתגר מאין כמוהו ושיקנה לך תחושת שליחות.

מתי נדרשים עורכי דין לזכויות אדם?

לאחר סיום הלימודים וההתמחות ומעבר בהצלחה של לימודי הלשכה, יהיה באפשרותך להשתלב בשלל מסגרות וארגונים הפועלים בארץ או בעולם הזקוקים ליועצים משפטיים, ליטיגטורים ומשפטנים מומחים בתחום זכויות האדם. ארגונים אלו כוללים בין השאר ארגוני עובדים, עמותות הפועלות להגנה על אוכלוסיות מוחלשות, ארגוני זכויות אדם המסייעים לפליטים, מהגרי עבודה או שלל קבוצות אחרות שזכויות האדם שלהן אינן מקוימות. עם זאת, לעתים קרובות יידרשו עורכי דין לזכויות אדם גם עבור משרדים ממשלתיים וארגונים עסקיים הזקוקים להכוונה משפטית כיצד לפעול באופן חוקי ומכבד סביב סוגיות רגישות שעשויות להתעורר במסגרת תחום פעילותם.

מה לומדים בהתמחות זכויות אדם?

תחומי הלימודים בהם נוגעים סטודנטים למשפטים המתמחים בזכויות אדם הוא נרחב מאוד וכולל ידע תיאורטי לצד התנסות מעשית רבה. במסגרת הלימודים, תהיה לך הזדמנות להעמיק במשפט הבינלאומי וללמוד על זכויות האדם ברמה המהותית והפילוסופית לצד המסורות החקיקתיות החלות בישראל ובמדינות שונות בעולם. לימודי התואר יעסקו באופנים השונים שבהם זכויות האדם הבסיסיות של רבים מאיתנו אינן מתקיימות, או עומדות בסתירה זו לזו ובשלל הכלים המשפטיים העומדים לרשות האדם על מנת לשמר את זכויותיו.

במסגרת הלימודים, משולבים הסטודנטים בשלל מסגרות בהן הם זוכים להתנסות ממקור ראשון ונחשפים אל שלל האוכלוסיות הזקוקות להגנה משפטית בתחום זכויות האדם. מטרת ההכשרה היא להעמיק את מודעות הסטודנטים לסוגיות אלו, לסייע להם לפתח את הרגישות והמחויבות הנדרשת כדי להתמודד עם התחום ולאפשר להם לצבור ניסיון חשוב מאין כמוהו.

כיצד אדע האם התחום יתאים לי?

אם תמיד פעמה בך שאיפה לצדק חברתי, אם יש בך חמלה רבה ונכונות לסייע לאחרים להתמודד עם הררי בירוקרטיה ושרירותיות, תחום זכויות האדם עשוי להיות אידיאלי. מדובר במסלול מאתגר ומורכב הדורש נכונות ללמוד לעומק חקיקות מורכבות. עם זאת, מדובר גם בתחום התמחות יוקרתי מאוד ובעל ערך מוסף רב.

ישנם מסלולי התמחות רבים בעולם זכויות האדם. עם זאת, מוסדות אקדמיים מסוימים יציעו לך תוכניות הכשרה ייחודיות ויאפשרו לך לפתח היכרות מעמיקה עם תחומים מרתקים בתחום זכויות האדם. לכן, הבחירה במוסד הנכון עשויה לעשות הבדל משמעותי בהשכלה שלך.